Bahaya Udara Kotor Bagi Kesihatan Bayi

Posted on: September 13, 2018 Posted by: Kameha01 Comments: 0

Bahaya Udara Kotor Bagi Kesihatan Bayi

Pernahkah anda merasa si kecil tidur tidak nyenyak, atau seperti sesak nafas? Atau selsema / flu tanpa alasan yang munasabah? Gejala-gejala seperti ini yang selalu membimbangkan para ibu bapa. Punca kejadian ini adalah disebablan oleh beberapa faktor, diantaranya ialah cuaca, makanan yang di ambil, pertumbuhan gigi, atau suntikan imunisasi. Tapi, alasan yang terkuat adalah pada udara yang si kecil hirup setiap hari 24jam.

 

Udara yang kotor dan berdebu akan mengganggu pernafasan bayi secara tidak langsung tanpa kita sedar, kerana udara tersebut masuk ke tubuh bayi secara terus menerus. Udara kotor bukan hanya membahayakan paru anak-anak yang masih berkembang, tapi jika diserap ke dalam darah dan otak boleh menyebabkan kerosakan otak yang kekal.

 

Menurut data UNICEF, sekitar 300 juta kanak – kanak, dan 220 juta di antaranya tinggal di Asia Selatan, mereka tinggal di lingkungan yang kadar pencemaran udaranya 6 kali melebihi standard international yang ditetapkan oleh Organisasi Kesehatan Dunia (WHO).

 

Dengan keadaan udara di Malaysia yang cukup membimbangkan, di sini kami berikan langkah – langkah yang perlu diusahakan untuk melindungi si kecil dari bahaya udara kotor:

  • Lap dan bersihkan permukaan tembok, meja, dan tingkap setiap hari.
  • Hindari meletakkan barang-barang yang berbulu agar tidak menjadi sumber debu.
  • Bersihkan filter AC anda secara rutin, sekitar 3 minggu sekali.
  • Bukalah tingkap dan pintu bilik anda setiap pagi dan petang sebelum menyapu dan mengelap lantai agar terjadi sirkulasi udara.

Setelah melakukan hal pembersihan yang ini, namun sering kali kita lihat ada sahaja debu-debu yang sangat kecil & halus yang tidak dapat terlihat oleh mata kasar  berterbangan. Debu inilah yang paling untuk dibersihkan termasuk bakteria, virus dan gas-das racun. Untuk menghilangkannya, kita disarankan untuk menggunakan alat yang boleh menyedut debu-debu halus (punca resung, punca bersin tiap-tiap pagi, punca asma, bulu kucing berguguran, punca masalah pernafasan bayi kecil anda) iaitu penapis udara (air purifier & air.

Kedua jenis air cleaning produk ini dapat menyaring debu-debu halus tersebut, menghilangkan bebauan yang tidak sedap hingga mengembalikan kadar kelembaban udara yang hilang akibat penggunaan pendingin ruangan (AC). Mari kita mulai dari ruangan rumah kita demi kebaikan si kecil.

SILA SMS / WHATSAPP

NAK APPLY CUCKOO

HANTAR KE “0196666287

ATAU TEKAN BUTTON ORDER ONLINE